608 777 425

Tech. info

Označení pneumatik:

Parametr Popis
205 šířka pneumatiky v milimetrech
55 snížení, tj. poměr výšky pneu k šířce v procentech
R typ konstrukce kostry ("R" radiální, "D" diagonální, "B" bias belted)
16 průměr disku - vnitřní průměr pneu v palcích
91 index zatížení (viz tabulka níže)
V index rychlosti (viz tabulka níže) pro výběr je určující nejvyšší povolená konstrukční rychlost automobilu (dle TP)
TL,TT bezdušové pneumatiky (tubeless), dušové pneumatiky (tube type)
M+S pneumatika určená pro zimní provoz (mud + snow)
RF, XL zesílená kostra pneu
C comercial-lehká nákladní vozidla
RW,OWT,WWW. bílý nápis na bočnici
OWL bílé obrysy písmen na bočnici
SW,WW bílý pruh na bočnici
MFS,RPB,FR,FP pneu opatřena ochranným lemem (alu kola)
RY žlutý nápis na bočnici
RB černý nápis na bočnici
DSST,RFT,SSR,ZP
EMT,ROF
samonosná technologie pneu (dojezd po defektu),
pouze pro vozy vybavené indikátorem tlaku v pneu



SI - indexy rychlosti
Index rychlosti udává maximální rychlost, při které může pneumatika nést hmotnost určenou indexem nosnosti za daných specifických podmínek. Index kategorie rychlosti u pneumatik pro osobní a nákladní automobily je určen velkými písmeny.

Symbol A1 A2 A3 A4 A5 A6 A7 A8 B D E G J K L M N P Q S T H V W Y ZR
Rychlost 5 10 15 20 25 30 35 40 50 65 70 90 100 110 120 130 140 150 160 180 190 210 240 270 300 240



LI - indexy nosnosti
Index nosnosti LI (load index) je číslo určující maximální nosnost pneumatiky při rychlosti určené kategorií rychlosti za daných specifických podmínek.

Index kg Index kg Index kg Index kg Index kg Index kg
50 190 72 355 94 670 116 1250 138 2360 160 4500
51 195 73 365 95 690 117 1285 139 2430 161 4625
52 200 74 375 96 710 118 1320 140 2500 162 4750
53 206 75 387 97 730 119 1360 141 2575 163 4875
54 212 76 400 98 750 120 1400 142 2650 164 5000
55 218 77 412 99 775 121 1450 143 2725 165 5150
56 224 78 425 100 800 122 1500 144 2800 166 5300
57 230 79 437 101 825 123 1550 145 2900 167 5450
58 236 80 450 102 850 124 1600 146 3000 168 5600
59 243 81 462 103 875 125 1650 147 3075 169 5800
60 250 82 475 104 900 126 1700 148 3150 170 6000
61 257 83 487 105 925 127 1750 149 3250 171 6150
62 265 84 500 106 950 128 1800 150 3350 172 6300
63 272 85 515 107 975 129 1850 151 3450 173 6500
64 280 86 530 108 1000 130 1900 152 3550 174 6700
65 290 87 545 109 1030 131 1950 153 3650 175 6900
66 300 88 560 110 1060 132 2000 154 3750 176 7100
67 307 89 580 111 1090 133 2060 155 3875 177 7300
68 315 90 600 112 1120 134 2120 156 4000 178 7500
69 325 91 615 113 1150 135 2180 157 4125 179 7750
70 335 92 630 114 1180 136 2240 158 4250
71 345 93 650 115 1215 137 2300 159 4375

TABULKA DOPORUČENÉ ŠÍŘKY RÁFKU DLE ROZMĚRU PNEUMATIKY

pneumatika šířka ráfku pneumatika šířka ráfku pneumatika šířka ráfku pneumatika šířka ráfku pneumatika šířka ráfku

série 80 série 70 série 65 série 60 série 55
145/80 R10 3.5 - 5.0 145/70 R12 4.0 - 5.0 155/65 R13 4.0 - 5.5 175/60 R13 5.0 - 6.0 195/55 R14 5.5 - 7.0
135/80 R12 3.5 - 4.5 145/70 R13 4.0 - 5.0 165/65 R13 4.5 - 6.0 185/60 R13 5.0 - 6.5 185/55 R15 5.0 - 6.5
145/80 R12 3.5 - 5.0 155/70 R13 4.5 - 5.5 165/65 R14 4.5 - 6.0 205/60 R13 5.5 - 6.5 195/55 R15 5.5 - 7.0
155/80 R12 4.0 - 5.0 165/70 R13 4.5 - 6.0 175/65 R14 5.0 - 6.0 175/60 R14 5.0 - 6.0 205/55 R15 5.5 - 7.5
135/80 R13 3.5 - 4.5 175/70 R13 5.0 - 6.0 185/65 R14 5.0 - 6.5 185/60 R14 5.0 - 6.5 205/55 R16 5.5 - 7.5
145/80 R13 3.5 - 5.0 185/70 R13 5.0 - 6.5 195/65 R14 5.5 - 7.0 195/60 R14 5.5 - 7.0 215/55 R16 6.0 - 7.5
155/80 R13 4.0 - 5.5 165/70 R14 4.5 - 6.0 185/65 R15 5.0 - 6.5 175/60 R15 5.0 - 6.0 225/55 R16 6.0 - 8.0
165/80 R13 4.0 - 5.5 175/70 R14 5.0 - 6.0 195/65 R15 5.5 - 7.0 185/60 R15 5.0 - 6.5 245/55 R16 7.0 - 8.5
165/80 R13 4.0 - 5.5 185/70 R14 5.0 - 6.5 195/65 R15 5.5 - 7.0 195/60 R15 5.5 - 7.0

175/80 R13 4.5 - 6.0 195/70 R14 5.5 - 7.0 205/65 R15 5.5 - 7.0 205/60 R15 5.5 - 7.5

165/80 R14 4.0 - 5.5 205/70 R14 5.5 - 7.5 215/65 R15 6.0 - 7.5 215/60 R15 6.0 - 7.5

175/80 R14 4.5 - 6.0 195/70 R15 5.5 - 7.0 215/65 R16 6.0 - 7.5 225/60 R15 6.0 - 8.0

185/80 R14 4.5 - 6.0



225/60 R16 6.0 - 8.0

185/80 R14 4.5 - 6.0



235/60 R16 6.5 - 8.5

165/80 R15 4.0 - 5.5








Série 50 Série 45 Série 40 Série 35 Série 30
195/50 R15 5.5 - 7.0 195/45 R14 6.0 - 7.5 225/40 R14 7.5 - 9.0 245/35 R17 8.0 - 9.5 265/30 R19 9.5 - 10.5
205/50 R15 5.5 - 7.5 195/45 R15 6.0 - 7.5 215/40 R16 7.0 - 8.5 215/35 R18 7.0 - 8.5 275/30 R19 9.5 - 11.0
225/50 R15 6.0 - 8.0 215/45 R15 7.0 - 8.0 225/40 R16 7.5 - 9.0 225/35 R18 7.5 - 9.0 275/30 R20 9.5 - 11.0
185/50 R16 5.0 - 6.5 195/45 R16 6.0 - 7.5 205/40 R17 7.0 - 8.0 245/35 R18 8.0 - 9.5

195/50 R16 5.5 - 7.0 205/45 R16 6.5 - 7.5 215/40 R17 7.0 - 8.5 255/35 R18 8.5 - 10.0

205/50 R16 5.5 - 7.5 225/45 R16 7.0 - 8.5 235/40 R17 8.0 - 9.5 265/35 R18 9.0 - 10.5

225/50 R16 6.0 - 8.0 245/45 R16 7.5 - 9.0 245/40 R17 8.0 - 9.5 275/35 R18 9.0 - 11.0

235/50 R16 6.5 - 8.5 215/45 R17 7.0 - 8.0 255/40 R17 8.5 - 10.0 285/35 R18 9.5 - 11.0

205/50 R17 5.5 - 7.5 225/45 R17 7.0 - 8.5 265/40 R17 9.0 - 10.5 295/35 R18 10.0 - 11.5

215/50 R17 6.0 - 7.5 235/45 R17 7.5 - 9.0 225/40 R18 7.5 - 9.0 235/35 R19 8.0 - 9.5

235/50 R18 6.5 - 8.5 245/45 R17 7.5 - 9.0 235/40 R18 8.0 - 9.5 245/35 R19 8.0 - 9.5



255/45 R17 8.0 - 9.5 245/40 R18 8.0 - 9.5 255/35 R19 8.5 - 10.0



245/45 R18 7.5 - 9.0 275/40 R18 9.0 - 11.0 275/35 R19 9.0 - 11.0



255/45 R18 8.0 - 9.5 285/40 R18 9.5 - 11.0 245/35 R20 8.0 - 9.5





245/40 R19 8.0 - 9.5 255/35 R20 8.5 - 10.0





255/40 R19 8.5 - 10.0




POPIS RÁFKU - definice hlavních parametrů ráfku (např.8Jx17 ET35 5/100/57,1)

popis

specifikace

8

šířka disku v palcích 8"

J

typ patice (pro téměř všechny alu "J")

17

nominální průměr příslušného disku v palcích (1palec=25,4mm)

ET

ET (einpresstiefe=zális) v milimetrech, vzdálenost dosedací plochy kola od pomyslné roviny dělící šířku kola - neboli jak hluboko zapadne kolo do blatníku (čím větší je hodnota ET, tím více kolo zapadne ke středu vozu), hodnota u většiny alu kol pro evropské vozy se pohybuje okolo 35mm

5

počet šroubů (děr v ráfku)

100

průměr roztečné kružnice upevňovacích šroubů

57,1

průměr centrovací díry (CB=center bore - v nákresu "CB"), je udáván v mm a prakticky každý výrobce automobilů používá jiný, v praxi to znamená, že kola sice mohou mít stejnou rozteč, ale nemusí být dobře vycentrovaná a pak hází a auto vibruje, použití jednoho typu disku na více značek vozů umožňují středové kroužky



MICHELIN RADÍ!

Co mám dělat, aby byla životnost pneumatik co nejdelší?
Tlak v pneumatikách kontrolujte každých čtrnáct dnů nebo alespoň jednou za měsíc, především před delší rychlou jízdou. Správný tlak je významným faktorem z hlediska bezpečnosti i životnosti pneumatiky. Tato kontrola by měla být prováděna "za studena" (před jízdou mají pneumatiky teplotu okolí). Nezapomeňte také na rezervu a držte se doporučení výrobce.

Při každé výměně pneumatiky je třeba vyměnit i ventil.
Zaručuje totiž vzduchotěsnost a přispívá k životnosti pneumatiky. Vlivem odstředivé síly dochází k jeho opotřebení.

Vyvážení je důležité pro potlačování vibrací.
Pomáhá zabraňovat předčasnému opotřebení pneumatik, ale také závěsů, řízení a ložisek kol.

Zkontrolujte geometrii vozu kol
a stejně tak i geometrii náprav (sbíhavost a odklon). Tím se můžete vyhnout nepravidelnému nebo abnormálně rychlému opotřebení pneumatik. Špatná geometrie způsobuje abnormální opotřebení.


Funkce pneumatiky.
V dnešní době jsou pneumatiky a auta založeny na nejpokročilejších technologiích. Řidiči bohužel často zapomínají, že pneumatiky jsou jediným spojením automobilu s vozovkou, a z toho důvodu musejí mít celou řadu funkcí, například vedení směru, nesení zátěže, tlumení nárazů, valivý pohyb, přenos výkonu, životnost.

Vedení směru
Pneumatiky vedou vozidlo přesně, bez ohledu na stav povrchu a/nebo klimatické podmínky. Stabilita vozidla záleží na tom, jak pneumatiky dokáží držet stopu. Pneumatika musí vydržet příčné síly, aniž by vozidlo opustilo svoji trajektorii. Většinou má každý automobil na každé nápravě v pneumatikách jiný tlak. Dodržením správného rozdílu tlaku na přední a zadní nápravě dosáhnete ideální směrové stability vozidla.

Nesení zátěže
Pneumatiky jsou oporou vozidla nejen při jízdě, ale i když vozidlo stojí na místě. Kromě toho musejí být stále schopny odolat značnému přesunu zátěže při akceleraci a brždění. Pneumatika osobního automobilu nese více než padesátinásobek vlastní hmotnosti.

Tlumení
Pneumatiky pohlcují nárazy při přejezdu přes překážky a chrání vozidlo před dalšími nerovnostmi na silnici. Tím zajišťují řidiči i cestujícím pohodlí a přispívají k prodloužení životnosti vozidla. Hlavní vlastností pneumatiky je její výjimečná, především vertikální, pružnost. Díky skvělé elastičnosti vzduchu, jímž je naplněna, se může pneumatika přizpůsobovat překážkám a nerovnostem terénu. Správný tlak v pneumatice potom zaručuje vysokou úroveň komfortu při zachování dobrých řídících vlastností.

Valivý pohyb
Čím se pneumatiky odvalují rovnoměrněji, jistěji a s nižším valivým odporem, tím je větší požitek řidiče z jízdy a nižší spotřeba paliva.

Přenos výkonu
Pneumatiky přenášejí výkon: užitný výkon motoru, brzdnou sílu. Úroveň přenosu výkonu je dána kvalitou několika čtverečních centimetrů v kontaktu se zemí.

Životnost
Pneumatiky mají velkou životnost jinými slovy, i po miliónech otáček kola si zachovávají dostatečný výkon. Opotřebení pneumatiky samozřejmě závisí na podmínkách jejího použití, (zátěž, rychlost, stav povrchu vozovky, stav vozidla, způsob jízdy, atd.), ale z velké části také na kvalitě kontaktu se zemí. Důležitou roli proto hraje tlak v pneumatice. Má vliv na:
- velikost a tvar styčné plochy
- rozložení tlaků na různých místech pneumatiky v kontaktu se zemí.

Těchto 6 funkcí zaručuje bezpečnost, komfort a hospodárnost. Pneumatika poskytuje tyto funkce po celou dobu životnosti, ale základní bezpečnostní opatření musí vzít na sebe uživatel. Aby pneumatika fungovala a vydržela, potřebuje vzduch. Proto je pravidelná kontrola tlaku v pneumatikách životně důležitá. Vlivem přirozené (velmi drobné) pórovitosti gumy ztrácí pneumatika potřebný vzduch neustále, molekulu za molekulou. K tomuto pozvolnému ucházení se často připojují další náhodné události, jako je nedostatečná vzduchotěsnost ráfků a ventilů, malé perforace v pneumatice atd.

Na tlaku jsou závislé veškeré funkce pneumatiky : bezpečnost, hospodárnost a komfort. Z toho vyplývá, že nesprávný tlak naopak všechny tyto funkce narušuje. Stačí však zběžná pravidelná kontrola, a řidič může být téměř bez starostí.


Proč používat na zadní nápravě nové nebo méně opotřebované pneumatiky?

Nezávisle na tom, zda má vůz přední nebo zadní pohon doporučujeme vzadu vždy používat novější pneumatiky. Důvodem je zvýšená bezpečnost v nepředvídatelných nebo problematických situacích (nouzové brzdění, ostré zatáčky, atd.), a to především na mokrém povrchu.

Četnými testy se prokázalo, že je snazší ovládat přední kola než zadní.
Přední kola se většinou opotřebují rychleji než zadní kola, zejména u automobilů s předním náhonem, kterých je v současné době většina.

Nové pneumatiky namontované na přední nápravě :
- Chování automobilu se změní, protože se poruší rovnováha mezi předními a zadními koly. Řidiče, který byl zvyklý na auto s menší přilnavostí předních kol, by tato skutečnost mohla nepříjemně zaskočit.
- Na kluzké vozovce ztratí zadní kola trakci dříve než přední kola. Protože řidič ztratí možnost ovládat zadní kola, bude v pokušení dále zvyšovat rychlost a tím se smykový účinek jenom zesílí. Z takovéto nebezpečné situace se podaří vyváznout jenom zkušeným řidičům...

Nové pneumatiky na zadních kolech :
- Protože trakční rovnováha zůstane stejná, nebude se ovládání vozidla příliš lišit od řízení před výměnou pneumatik.
- Protože se zlepší trakce zadních kol, bude řidič schopen ovládat a řídit vozidlo, aniž by měl problémy se zpomalováním a otáčením volantu ve směru zatáčky.

Z tohoto důvodu Společnost Michelin radí možné riziko minimalizovat a použít nové nebo méně ojeté pneumatiky na zadní nápravě, protože to přispívá k :
- lepší stabilitě vozu v zatáčkách
- zvýšené bezpečnosti.

Pro zjištění stavu Vaši objednávky zadejte číslo objednávky:
Uchazeni pneumatiky
Uchazeni pneumatiky